Feb 8, 2015

Pastel art workshop by Ayumi / あゆみさんのパステルアートワークショップ


I took a pastel art workshop today. Ayumi (a friend of mine) held this for me. I made this abstract painting by smudging several pastel colours. I learnt to use a metal template and a eraser to make "lighting effect" (white circles and lines).

There was a prototype that Ayumi had created, and I referred to the prototype to draw the basic shapes (1 circle, 2 waving design on top and bottom) . In short, it was a bit like a colouring book. I was instructed that the prototype was only suggesting the basic shapes and how to layout them. There was no need to "exactly" copy the prototype. Ayumi guided me to tap into my intuition and choose the colours I was most attracted for each shape. It was quite magical experience. I felt I was guided by my intuition during this whole process.

After I completed this art piece, Ayumi gave me some colour analysis. "Powerful energy was seen on  this piece. Red = Grounding. You have a tendency to actually take an action and do it, rather than just imagining things in your head only. Brown = Spiritually, older soul with many experiences in past. Green/blue = Love to give peace to others.

友人のあゆみさんの、パステルアート・ワークショップに参加させてもらいました。この抽象画はパステルを指でこすって描きました。「光」の表現(白い丸や3本の線部分です)は、金属製のテンプレートと消しゴムを利用して作りました。

あゆみさんが作った見本の「基本的な形(丸1個、波状のデザインが上下に2つ)」を参考にしながら描きました。見本は「どんな形を、どの辺に描くか」の参考の為にあるんだけど、見本そっくりに模写する必要はありません。むしろ「自分の直感の声に耳を傾けながら、自分が惹かれる色を塗っていく」というものです。正確な表現じゃないけど、簡単に言うと塗り絵みたいな感じ。

あゆみさんはワークショップのfacilitateがすごーく上手です。褒めて褒めて褒めちぎってくれます。大人になると、人から目の前でこんなに褒めまくられる事無いし、「おだてに弱いB型」の私は超嬉しくなってしまい「猿もおだてりゃ木に登る」状態。そして、これ描いてる時、直感の声がバシバシ聞こえてきました。(あ、正確に言うと「声」じゃなくて、色、形、雰囲気みたいなビジュアルのイメージでした。白い紙の上に色が浮かんでくるので、それをなぞるみたいな)

絵が完成後、あゆみさんが色診断してくれました。「強いエネルギーのある人。赤=グラウンディング。頭の中で想像するだけじゃなく、実際に行動に移せる人。茶色=スピリチュアル的に見て古い魂で、何度も過去生を経験してきている。緑・青=他の人に平和を与える人」

ワークショップを受ける前は「パステル画の練習かな?」ぐらいに思っていたけど、実際に受けてみたら想像していたよりもずっーと奥が深かった。あゆみさんの説明を聞いて感じたのは、「自分の直感に耳を傾けて、惹かれる色を選んでいくと、その人の個性が凝縮されたものが絵ににじみ出る」のかなというもの。あゆみさん曰く、「この絵は『ヨウコさんそのもの』って感じ!!そして椿のような『和』なイメージ」と。

このワークショップ、本当にオススメです!!「絵は全く描けない」という人でも大丈夫。と言うのも、このワークショップには「正解」がないから。「絵をうまく描けるようになる為」のワークショップではないのです。その人自身の「直感とつながる」事によって、その人自身の個性が絵ににじみ出てきたら満点なのです!